Tiltaksplan ved mobbing

Tiltaksplan ved mobbing 

Hvordan forklare til barn hva mobbing er? 

En lærer sa til klassen: «Ta hvert deres ark, krøll det sammen og tramp på det». Så bad han dem om å rette opp det de hadde gjort og si unnskyld. 

På tross av at de hadde unnskyldt seg og at de hadde prøvd og glatte ut papirarket, så var det fremdeles krøllete, og merkene ble ikke borte. 

Hva er mobbing? 

«Mobbing av barn er handlinger fra voksne og/eller barn som hindrer opplevelsen av å høre til, å være en betydningsfull person i fellesskapet og muligheten til medvirkning.» (Ingrid Lund)

Klubben jobber for å unngå alle typer krenkelser (hvor mobbing kun er en av dem). Andre krenkelser er: diskriminering, trakassering, ekskludering, mistrivsel osv. 

Barneidrett og klubben 

Klubben, laget og garderoben er en stabiliserende faktor i barns livssituasjon. Vi som klubb må sikre at det oppleves trygt for barnet å være i et godt læringsmiljø når barnet er medlem av Storhamar Il Ishockey Yngres. 

Alt er imidlertid ikke å forstå som mobbing og klubben skiller mellom 

  1. Konflikter og uenigheter 
  2. Situasjon med mistanke om mobbing 
  3. Situasjon med klart påvist mobbing 

Konflikt og uenighet 

Konflikter er en naturlig del av samspillet mellom mennesker. Konflikter er en følge av at mennesker ønsker å stå for det de mener, og at det er spillerom for å gi uttrykk for ulike synspunkter. 

Konflikter kan være nedbrytende og lammende, men kan også føre til engasjement, vekst og forbedring. 

Konflikter er ikke gode eller dårlige i seg selv. Spørsmålet er hvordan de håndteres i garderoben. 

Situasjoner med mistanke om mobbing 

«….gjentatte ganger og over en viss tid, blir utsatt for negative handlinger….» 

Det handler om garderobekulturen. All atferd barn viser i garderobe og på is påvirkes i laget, av trenere og andre voksne, og av andre barn. Hver eneste samhandling vi som tillitsvalgt har med en spiller har elementer av læring i seg. 

Det er dette møtepunktet vi kaller «sannhetens øyeblikk» og som kjennetegnes av 

  • Styrking av ønsket atferd 
  • Hemming av uønsket atferd 
  • Mestring 
  • Opplevelse av trivsel 

Hvordan sikre «sannhetens øyeblikk»? Det gjør vi ved nærhet og utøvelse av garderobeledelse som innebærer 

  • Være ekstra oppmerksomme på forhold i gruppa 
  • Informere de andre i støtteapparat 
  • Eventuelt ta det opp i plenum 
  • Når man har tilstrekkelig informasjon må man vurdere om tiltak skal iverksettes, eller ikke. 

Det å lage et godt læringsmiljø er det samme som å utøve garderobeledelse, og det innebærer 

  • Å få et urolig barn rolig 
  • Få en umotivert barn motivert 
  • Forebygge atferdsproblemer og konflikter 
  • Bidra til å redusere utagering og aggresjon 
  • Å gi oppmerksomhet, ros og annerkjennelse til hver og en 

TILTAK VED PÅVIST MOBBING og KRENKELSE I LAGET/KLUBBEN Tiltaksnivå 1

Tiltaksnivå 1 

1) Undersøk saken grundig og innenfor rimelig tidsvindu. Helst før neste trening/kamp. 

2) Kontakt aktuell utviklingsleder umiddelbart. 

Tiltaksnivå 2 

3) Inviter til samtale med den som blir mobbet sammen med foresatte, samtalen foregår skjermet: 

4) Målet med samtalen er: 

➢ Få informasjon 

➢ Gi støtte og forsikring om at mobbingen er uakseptabel 

➢ Informere om hva klubben vil gjøre 

➢ Oppfølging i garderoben og på isen 

5) Samtale med mobber(ne), også sammen med foresatte: 

➢ Er det flere, må samtalen skje enkeltvis og fortløpende. Forsøk å unngå at de impliserte får anledning til å snakke med hverandre 

➢ «Vi vet» (dokumentasjon), unngå hvorfor-spørsmål (viser til følelser), bruk hva og hvordan (viser til handlinger) 

➢ Informasjon om ”null-toleranse” 

➢ Informasjon om konsekvenser dersom mobbingen ikke opphører 

Tiltaksnivå 3 

Ha sanksjonsrekke klar. Også rekkefølgen og videre konsekvenser hvis mobbingen ikke stanser. 

Lag skriftlige avtaler 

Ansvarliggjør garderoben, alle tillitsvalgte og spillere. 

Sanksjonsrekkefølge ved mobbing: 

Klubben skiller mellom barneidretten og ungdomsidretten, jf Barneidrettsbestemmelsene. Klubbens policy er å bygge opp barn og i minst mulig grad rive dem ned. Mobbing er imidlertid en så alvorlig hendelse at vi som klubb må reagere på hendelsen. 

Straff er et virkemiddel. Ved å ta isen fra barnet, i kortere eller lengre tid, håper vi at det vil ha den effekt på atferden at den svekkes eller opphører. Det være seg i forekomst og/eller intensitet. 

Et slikt tiltak vil være funksjonelt så lenge barnet ønsker å delta i vår virksomhet. Barnet vil oppleve å miste et gode avhengig av egen atferd. 

Parallelt skal vi styrke og bygge opp barnet og ønsket atferd. Det gjør vi ved at barnet ønskes velkommen tilbake etter avsluttet straffeperiode. Husk at regelen er å «gripe barnet i det du vil ha mer av» ved å gi ros og oppmerksomhet. Det bygger atferd. Utestengelse ved forseelser i barneidretten

  1. Stå over en (1) trening. 
  2. Stå over fra en (1) til tre (3) treninger. 
  3. Utestengelse fra tre (3) treninger og opptil en (1) uke. 
  4. En uke er maksimal sammenhengende utestengelse pr. forseelse i barneidretten. 

I og under samtaler om mobbing gjøres barnet kjent med hvilke konsekvenser framtidige hendelser vil få for det ved regelbrudd. Vi forsøker å tilnærme oss en konsekvenspedagogisk praksis. 

Utestengelse ved forseelser i barneidretten 

Første gangs forseelse: 

Ansvar: Lagleder/utviklingsleder 

Andre gangs forseelse: 

Ansvar: lagleder sammen med barnehockeyansvarlig/ungdomshockeyansvarlig 

Tredje gangs forseelse eller flere 

Ansvar: Lagleder, utviklingsansvarlig og styret eller den styret har delegert myndighet 

Skjer mobbing i ungdomsidretten kan lagleder sammen med trenere og utviklingsleder iverksette flere og strengere tiltak. 

Alle møter og kontakter i saker skal loggføres! 

Fordøm handlingen, ikke mobberen! 

Man skal lære at man har et valg! 

Ved eventuelt foreldremøte: Før en konkret sak tas opp på foreldremøte, skal den mobbede selv og hans foreldre ha godkjent det. 

Klubben kan fortelle hvem som blir mobbet, men ikke hvem som utfører mobbingen.. 

Men det er alltid viktig å vurdere hver enkelt sak individuelt, og finne den mest hensiktsmessige måten å håndtere den på.